Dolar 41,2732
Euro 48,6448
Altın 4.853,09
BİST 10.449,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 28°C
Parçalı Bulutlu
İstanbul
28°C
Parçalı Bulutlu
Çar 29°C
Per 29°C
Cum 28°C
Cts 27°C

Çocuklara erken yaştan itibaren dijital okuryazarlık kazandırılmalı

Toplumsal mecralarda yanlışsız bilgiye olduğu kadar yanlış bilgiye ulaşmak da çok kolay.

Çocuklara erken yaştan itibaren dijital okuryazarlık kazandırılmalı
REKLAM ALANI
4 Eylül 2024 19:00
41

Dijital okuryazarlık günümüzde giderek daha da ehemmiyet kazanıyor. “Dijital okuryazarlık, metin okuryazarlığının ötesinde, dijital ortamda bilgiyi manaya ve kullanabilme yeteneğidir” diyen İstinye Üniversitesi (İSÜ) İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Aybike Serttaş, dijital okuryazarlığın ehemmiyetinden bahsederken, bunu geliştirmek için yapılabilecekler konusunda da tekliflerde bulundu.

 

ARA REKLAM ALANI

Günümüzde birçok mevzuyu, haberi toplumsal mecralardan öğreniyor, takip ediyoruz. Lakin yanlışsız bilgiler olduğu kadar yanlış ve palavra bilgiler de toplumsal mecralarda çok fazla. Bu durumda dijital okuryazar olmak ve medya okuryazarlığını bilmek büyük değer kazanıyor. İstinye Üniversitesi (İSÜ) İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Aybike Serttaş, günümüzde dijital okuryazar olmanın neden kıymetli olduğundan bahsederken bu bahiste yapılabileceklerle ilgili teklifler verdi.

 

“Dijital ortamda bilgiyi anlamak ve kullanabilme yeteneğidir”

 

İstinye Üniversitesi (İSÜ) İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Aybike Serttaş, dijital okuryazarlığın neden kıymetli olduğunu şu sözlerle anlattı:

“Dijital okuryazarlık, bireylerin dijital teknolojileri aktif bir halde kullanabilme yeteneği olarak tanımlanabilir. Bu yetenek çok evrelidir, içerisinde bilgiyi aramak, pahalandırmak, üretmek ve paylaşmak vardır. Bu manada dijital okuryazarlık, metin okuryazarlığının ötesinde, dijital ortamda bilgiyi anlamak ve kullanabilme yeteneğidir. Dijital okuryazarlık, bireylerin teknolojiyi ve dijital medyayı eleştirel bir formda tahlil edebilme marifetini de kapsar. Bütün bunlar, günümüz dünyasında büyük bir değer taşır zira hepimizin bildiği ve deneyimlediği üzere dijital bilgi ve irtibat araçları, gündelik ömrümüzün ayrılmaz bir kesimi haline gelmiştir. Dijital okuryazarlık kıymetli ve gereklidir. Zira bireylerin toplumsal, ekonomik ve kültürel fırsatlara erişimini sağlar ve bilgi toplumunda aktif bir biçimde yer alabilmeleri için mecra sunar.”

 

“Bilgi okuryazarlığı maharetlerini geliştirmek dijital okuryazarlığın kıymetli bir parçasıdır”

 

“Dijital okuryazarlığı geliştirmek için çeşitli stratejiler ve teknikler mevcut” diyen Prof. Dr. Serttaş, sözlerine şöyle devam etti:

“İlk olarak, temel dijital marifetlerin öğretimi kıymetlidir. Bu maharetler, bilgisayar kullanımı, internet tarayıcılarının aktif kullanımı ve çevrimiçi güvenlik üzere bahisleri içerir. Bilgi okuryazarlığı hünerlerini geliştirmek, yani bilgiye erişim, kıymetlendirme ve entegrasyon marifetlerini kazanmak, dijital okuryazarlığın kıymetli bir modülüdür. Dijital okuryazarlığın temelinde iki husus vardır: Eleştirel düşünme ve medya okuryazarlığı. Eleştirel düşünme, bireylerin dijital içerikleri tahlil edebilme ve kıymetlendirme yeteneklerini artırır. Medya okuryazarlığı ise medya içeriklerinin çeşitli formatlarını ve çeşitlerini anlamayı, bunları eleştirel bir gözle incelemeyi ve medya ile ilgili bilgi ve içerikleri tesirli bir formda üretmeyi içerir. Dijital okuryazarlık hüneri, medya okuryazarlığı hünerinden farklı düşünülemez. Medya okuryazarlığı, bireylerin medya ve irtibat araçları aracılığıyla bilgiye erişimlerini ve bu bilgiyi kullanma hünerlerini artırır ve birkaç temel bileşenden oluşur. Bunlar, ‘medya içeriklerini anlama’, ‘eleştirel tahlil ve değerlendirme’ ve ‘medya üretimi’. Dikkat ederseniz hem medya okuryazarlığı hem dijital okuryazarlık içerisinde yalnızca kod açımlamak, iletileri çözümlemek değil birebir vakitte içerik üretimi de vardır. Bu da izleyici, okuyucu, dinleyici velhasıl kullanıcıları etkin ve sorumlu hale getirir. Bu açıdan düşündüğümüzde dijital okuryazarlığın klâsik medya okuryazarlığından ne biçimde ayrıldığını da görebiliriz.”

 

“Dijital okuryazar olmamak toplumsal ve ekonomik problemlere yol açabilir”

 

Dijital okuryazar olmamanın bireylerin bilgiye erişim, kıymetlendirme ve kullanma marifetlerini sınırlayabileceğine ve bu durumun çeşitli toplumsal ve ekonomik meselelere dahi yol açabileceğine dikkat çeken Serttaş, “Beceri eksikliği, dijital ayrımcılığa ve toplumsal dışlanmaya neden olabilir. Zira dijital teknolojilere erişim ve kullanma mahareti, çağdaş iş gücü piyasasında temel bir gereklilik haline gelmiştir. Başka bir kıymetli sorun dijital bilgi kirliliğidir. Dijital bilgi kirliliği ve yanlış bilgilerin yayılması, dijital okuryazarlığı zayıf olan bireylerin yanıltılmalarına ve yanlış kararlar almalarına neden olabilir” dedi.

 

“Çocuklara bilgisayar hünerleri ve internet güvenliği hakkında eğitim verilmeli”

 

Çocuklara bu hünerin nasıl kazandırılacağıyla ilgili açıklamalarda bulunan Serttaş, şöyle konuştu:

“Çocuklara dijital okuryazarlık kazandırmak, erken yaşta başlamalıdır ve çeşitli eğitim stratejileri gerektirir. Ailelerin bu süreçte etkin rol oynamaları, çocukların dijital okuryazarlıklarını destekleyen mesken içi uygulamalar ve rehberlik ile sağlanabilir. Bu eğitim yalnızca ailede verilen eğitimle hudutlu olamaz, okulların müfredatları ihtimamlı bir formda şekillendirilmelidir. Birinci olarak, çocuklara temel bilgisayar hünerleri ve internet güvenliği hakkında eğitim verilmelidir. Bilgiye erişim, kıymetlendirme ve paylaşım bahislerinde rehberlik yapılmalıdır. Dijital medya ve teknolojilerin etik kullanımı üzerine eğitim verilmesi de değerli ve ihmal edilen bir husustur. Eğitimciler, çocukların eleştirel düşünme marifetlerini geliştirmek ve dijital medyayı anlamalarına yardımcı olmak için faal öğrenme formüllerini kullanabilirler. Küme tartışmaları, proje tabanlı öğrenme ve sorun çözme aktiflikleri, çocukların dijital okuryazarlık maharetlerini geliştirmelerine yardımcı olabilir.”

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI